Balinese handenarbeid

17 april 2017 - Bali, Indonesië

WIedere dag worden we door de chef van het ontbijt hartelijk begroet. Dat hartelijke begroeten doet hier iedereen en dat voelt bevoorrecht. Maar deze chef doet er nog een schepje bovenop. Was vroeger werkzaam op cruiseschepen en spreekt perfect Engels. We krijgen ook allerlei tips van hem over deze streek. Wat we vandaag gaan doen, we bezoeken Balinese bedrijven waar je speciale ambachten kunt aanschouwen. Natuurlijk stond onze taxi en gids klaar en bevonden we ons al snel midden in allerlei woonwijkjes. Een aaneenschakeling van bedrijfjes, winkels, eettentjes, sawa s. We kijken onze ogen uit. Keurig wordt voor ons deur open gehouden en wordt er goed gekeken dat deze Jan de toerist niet te snel de weg over flitst. Een steenfabriekje gerund door meneer en mevrouw van in de 70 jaar. Heel het procedé werd aan ons uitgelegd. Twee tanige mensjes die al heel hun leven een boterham proberen te verdienen en moeten opboksen tegen de grote fabrieken. Het tweede bezoek was een houtsnijwerkplaats. Hier snijden ze al eeuwen de zelfde motieven in het hout. Grote poorten worden hier zo versierd. Een zilversmid, heel pietepeuterig werk, wayangpoppen gesneden uit leer. Kennismaken met Balinezen en tenslotte een weverij bezoeken in Singaradja.

Wat n bijzondere dag was het vandaag!!